احتمالاً برای نخستین بار از این کارتها در قرن 15 میلادی در چین استفاده شده است. کارتهایی با طراحیهای هنری و زیبا که توسط خاندان سلطنتی به مردم داده میشد. در قرن 17 میلادی افراد مهم در اروپا نیز از این کارتها استفاده میکردند.
کارت ویزیت ابزاری ساده و ارزان است که میتواند در صورت استفادۀ مؤثر باعث رونق کسبوکار و فروش گردد. ازآنجاییکه کارت شما ممکن است اولین چیزی باشد که مشتریان یا سرمایهگذاران احتمالی از شما و کسبوکارتان دریافت میکنند، در صورت طراحی نامناسب ممکن است به برداشت اولیه نامطلوب نسبت به کسبوکارتان منجر شود. پس در نظر داشته باشید که باید تصویر درخوری از کسبوکارتان ارائه داده و حرفهای بودنتان را نشان دهید. یک طراحی قانعکننده با ترکیب مناسب رنگ و تصاویر به تبلیغ وگسترش کسبوکارتان و نیز جذب مشتریان بالقوه کمک قابل ملاحظهای میکند. طراحی کارت شما نیز باید مطابق با نام تجاری شما و متناسب با کسبوکارتان باشد، که میتواند شامل آرم مربوط به کسبوکارتان و یک عبارت کوتاه جذاب شود.
جنس، وزن، ابعاد و از همه مهمتر حسی که از لمس کارت به مشتری القا میشود مهم است. کارتهای ویزیت سنگینتر بهتر هستند. چرا که کارتهای ویزیت سبک، کیفیت پایین را القا میکند و این امر تأثیر منفی روی برداشت مشتری نسبت به شما و کسبوکارتان خواهد داشت. میتوان از مواد مختلف فقط درصورتیکه مربوط به کسبوکارتان میشود استفاده کنید.
ابعاد و سایز کارت ویزیت
اندازه کارت ویزیت از استاندارد یکسان در سراسر دنیا پیروی نمیکند و در کشورهای مختلف این استاندارد متفاوت است. برای مثال اندازه استاندارد کارت ویزیت در آمریکا ۸۹ ×۵۱ میلیمتر، در ژاپن ۹۱ × ۵۵ میلیمتر و در اروپا ۸۵ × ۵۵ میلیمتر است. در ایران نیز از استاندارد ۸۵ × ۵۵ میلیمتر و ۸۵ × 48 میلیمتر و 55 × ۵۵ میلیمتر به عنوان استاندارد کارت ویزیت استفاده میشود.