نقش بسته بندی محصولات در جلب مشتری برای خرید در مرحله ی اول بسیار زیادی است. چرا که بعد از اولین خرید، در کنار ظاهر و بسته بندی محصول کیفیت آن هم برای جذب مشتری تأثیرگذار خواهد بود.
قبل از آنکه مشتری محصول و کیفیت آنرا بررسی کند، بسته بندی آن را می بیند. این مساله ضرورت طراحی یک بسته بندی مناسب برای محصول را می رساند. شناخت مسائلی که می تواند در جذب بیننده به محصول تاثیر گذار باشد بسیار مهم است.
طراحی بستهبندی باید بهگونهای باشد که در نگاه اول مشتری را به سمت خود برباید و در مشتری رغبت ایجاد کند نا محصول را موردبررسی قرار داده، اطلاعاتی در مورد نوع محصول و کیفیت به دست آورد. با شناخت این فنها میتوان یک بستهبندی حرفهای تولید کرد
یک بستهبندی خوب باید با رعایت یکسری اصول و نکات با توجه به نوع محصول و شرایط نگهداری نوع محصول طراحی و تولید گردد که در ادامه به چند مورد از آن اشاره میشود.
اصول بستهبندی
جلب توجه: طراحی باید بهگونهای انجام شود که خود را به مشتری عرضه کند و مشتری را ترغیب به خرید نماید. باید توجه داشت که بستهبندی در هر جا و هر مکانی که باشد باید خود را نشان دهند و خریداران احتمالی رو به سمت خود جلب نماید .
معرفی کالا: بستهبندی باید معرفی کننده محصول درونش باشد، که در اولین نگاه مشتری بتواند حدس بزند کالای بستهبندی شده چه خواهد بود.
تمیز و بهداشتی: یک بستهبندی حرفهای باید القا کنندۀ این پیام باشد که حاوی محصولی سالم، بهداشتی و پاکیزه است .
ایجاد اعتماد: یک بستهبندی خوب باید مشتری را قانع کند که قدرت حفاظت از محصول درونش را دارد و پس از خرید تا مقصد محصول را سالم نگه خواهد داشت
باارزش بودن: یک بستهبندی عالی باید در عین حالی که به ارزش کالا میافزاید و با قیمت آن همخوانی داشته باشد.
سهولت برداشتن: بسیاری از بستهبندیهایی که دارای طراحی اصولی نیستند باوجود وزن پایین و حجم بالا، مشکلات برداشتن و حمل شدن دارند. بستهبندی حرفهای بهراحتی در دست مشتری جای میگیرید حتی درصورتیکه حجم زیادی داشته باشد باید بتوان آن را بهراحتی از زمین برداشت و حمل نمود. در طراحی صحیح و دقیق باید به محتویات بستهبندی و حفاظت از کالای درون اهمیت بسزایی داد.
حمل آسان:هنگام حملونقل بهراحتی در وسایل نقلیه جای داده شود و کمترین فضای ممکن را اشغال نماید، برای حمل به کمترین نیروی انسانی نیاز داشته باشد.
سهولت گشودن: باز شدن آسان بستهبندی یک نیاز واقعی و مهم است. برای باز کردن و بیرون آوردن محصول نیاز به ابزار یا تخصص خاصی نباشد
سهولت نگهداری: طراحی بستهبندی باید بهگونهای باشد که اگر محصول درون آن با یکبارمصرف تمام نگردد، مابقی آن در همان بستهبندی قابل حفظ و نگهداری باشد و نیاز به ظرف یا بستهبندی دیگری نباشد.
نمایش: در طراحی بستهبندی باید به نحوه چیده شدن آن در ویترین یا قفسههای فروشگاه توجه خاصی داشت زیرا این عمل باید به سهولت انجام شود و درعینحال موارد معرفی کننده محصول، نشانهها و علائم بهراحتی قابل نمایش باشد.
رنگ و طرح: در طراحی باید به ترکیب رنگ، طرح و نقشبندی و همچنین فکر و سلیقه جامعه هدف و خریداران احتمالی توجه کرد.
حفاظت: یک بستهبندی خوب باید توان حفاظت از محصول درون خود را داشته باشد این یعنی اگر در اثر فشار یا تکان در هنگام حمل و انبارداری از تخریب محصول درون خود جلوگیری نماید و قابلیت نگهداری از محصول را در حالت اولیه تا مدت زمان طولانیتری داشته باشد
انبارداری : با طراحی اصولی بستهبندی میتوان کالا یا محصولات را مدت زمان بیشتری در انبار تا موعد فروش نگهداری نمود.
دستورالعملها: بستهبندی حرفهای و خوب باید طوری طراحی گردد که حاوی نام، قیمت و به طول کلی علائم و نشانههای لازم و موردنظر تولیدکننده باشد یا قابلیت چاپ برچسب بر روی آن وجود داشته باشد.