طراحی وب سایت

طراحی وب سایت

طراحی وب‌سایت به فرایند ایجاد وب‌سایت‌ها اشاره دارد که شامل جنبه‌های مختلفی نظیر چینش صفحه وب، تولید محتوا و طراحی گرافیکی می‌شود. درحالی‌که واژه‌های طراحی وب و توسعه وب اغلب به‌جای یکدیگر استفاده می‌شود، اما طراحی وب به لحاظ فنی زیر مجموعۀ توسعه وب است که یک مقوله گسترده‌تر می‌باشد.

طراحی وب‌سایت معمولاً به بُعد تجربه کاربر از توسعه وب‌سایت اشاره دارد. هر محصولی کاربر مخصوص به خود را دارد. اصطلاح تجربه کاربر (User Experience) صرفاً به تجربه کاربر از استفاده از آن محصول خاص اشاره دارد. طراحی تجربه کاربر، به هنر طراحی محصولات جهت ایجاد تجربه کاربریِ بهینه اشاره دارد. طراحی تجربه کاربریِ بهینه، شامل درک روانشناسی، طراحی تعاملی، شناخت کاربر و سایر موارد است.

به‌طورکلی می‌توان تجربۀ کاربر را به ۳ مؤلفه تقسیم کرد: ظاهر، احساس و کارایی.

ظاهر محصول به استفاده از تصاویر جهت ایجاد حس هماهنگی باارزش‌های کاربر است. این امر باعث باورپذیری و اعتماد کاربر می‌شود.

احساس یعنی تجربه استفاده از یک محصول تا حد ممکن دلپذیر و خوشایند باشد. این امر با ایجاد تعامل میان کاربر و محصول محقق می‌شود و واکنش‌های کاربر در هنگام استفاده از محصول و بعد از آن را شامل می‌شود.

در نهایت، کارایی یا قابلیت استفاده، تجربۀ کاربری را تکمیل می‌کند. به بیان ساده، اگر محصولی قابل استفاده نباشد، ظاهر جذاب فایده‌ای نداشته و تنها حسی که کاربران خواهند داشت عصبانیت و ناامیدی است. در حالت ایدهآل، محصولات باید متناسب با نیاز کاربر طراحی شوند.

طراحی وب‌سایت عموماً برای مرورگرهای کامپیوتر متمرکز شده است اما با این حال، از اواسط سال 2010، طراحی برای مرورگرهای موبایل و تبلت نیز به‌طور قابل ملاحظه‌ای اهمیت یافته است. یک طراح وب روی ظاهر (رنگ‌ها، قلم‌ها و تصاویر استفاده شده در سایت)، چینش (نحوه ساختاربندی و طبقه‌بندی اطلاعات) و در برخی موارد محتوای یک وب‌سایت کار می‌کند. یک طراحی مناسب باید از نظر زیبایی شناختی مطبوع باشد و با تمرکز بر سادگی به استفاده آسان از وب‌سایت کمک کرده و از سردرگمی کاربر جلوگیری کند. از آنجایی که هدف اصلی یک طراح وب‌سایت، جلب رضایت و اعتماد مخاطبان است باید به این نکات توجه داشته باشد.

دو روش متداول برای طراحی وب‌سایت‌هایی که به‌خوبی در رایانه رومیزی و موبایل کار می‌کنند، طراحی تعاملی و تطبیقی است. در طراحی تعاملی که اولین بار توسط ایتان مارکوت در سال 2010 مطرح شد، محتوا با توجه اندازه و قابلیت‌های دستگاه تغییر می‌کند. به عنوان مثال، در یک تلفن کاربران محتوای نمایش داده شده در یک ستون را مشاهده می‌کنند. یک تبلت ممکن است همان محتوای را در دو ستون نشان دهد.

در طراحی تطبیقی، محتوا در اندازه چیدمان وب‌سایت ثابت است که با اندازه‌های رایج برای صفحه نمایش مطابقت دارند. حفظ یک چیدمان که در حد امکان سازگار باشد بین دستگاه‌ها برای حفظ اعتماد و تعامل کاربر بسیار مهم است. از آنجایی که طراحی تعاملی می‌تواند در این زمینه مشکلاتی ایجاد کند، طراحان باید در کنترل ظاهر وب‌سایت‌ها مراقب باشند. اگر طراحان مسئول محتوا نیز باشند، این مزیت را دارد که می‌توانند کنترل کامل محصول نهایی را در دست داشته باشند و محصولی مطلوب و خوشایند ایجاد نمایند.